maskrosasse

Alla inlägg under april 2013

Av Ann-Sofie - 29 april 2013 18:46

Under min tid på gymnasiet har jag lärt mig några viktiga saker:

*Svart kaffe är ett absolut måste för att klara av alla intensiva pluggkvällar, du överlever inte utan.

*Minst åtta timmars sömn per natt behövs för att man överhuvudtaget ska kunna göra någon nytta under dagen.

*Utan alla knasiga, härliga och underbara klasskompisar vore skolan rätt värdelös och omöjlig att stå ut med.

*Några kilos uppgång är helt normalt efter den välförtjänta, goda belöningen man ger sig själv efter varje avklarat mattetal. (Chooooooklaaaad!)

Nu ska jag inte underhålla er mer utan istället fortsätta stirra mig blind på de miljoner mattetal jag har kvar att göra (och förstå) innan provet på fredag.

Hejdå med er!

Av Ann-Sofie - 25 april 2013 16:53

Måste faktiskt berömma mig själv lite. Har verkligen hållt min ''tränings-plan'' och till och med gjort ännu mer än vad jag tänkt från början. Sjukt stolt, trodde faktiskt inte jag skulle lyckas då lathet är mitt andra namn.


Ikväll ska jag jogga till min lillasyster (3 km) när jag kommit till henne ska vi ta en joggingrunda tillsammans, tippar på att det också blir nån kilometer. Sen har jag min cykel hos henne så tror jag ska cykla en omväg hem, den vägen blir ca 7-8 km. Så ja, så ser kvällens träning ut iallafall. Men innan jag drar så ska vi käka middag och jag ska även kolla lite på lite plugg, kan behövas det med.


Men vi hörs ni. Ha det bra!


 

Av Ann-Sofie - 25 april 2013 16:14

Fick lite inspiration från juliahofswedens blogg. Har ni tänkt på hur svårt det är att komma på saker man är bra på. Det är mycket enklare att komma på sina brister. För att träna på att få upp sin självkänsla och sitt självförtroende tror jag det är viktigt att då och då skriva ner saker som är bra med en, bra träning för sig själv liksom. Därför bestämde jag mig för att komma på fem bra saker med mig. Det tog tid att komma på, men jag klarade det!

5 bra saker med mig:
*Jag är oftast glad och sprider ofta
positiv energi.
*Jag har lätt att lära mig nya saker.
*Jag är social och har lätt för att lära känna nya människor.
*Jag bryr mig mycket om andra.
*Jag har en enorm inre styrka som gör att jag klarar mig genom det mesta.



Vi kör lite random mobilbilder på det här!

Av Ann-Sofie - 22 april 2013 18:46

1. Hur gammal är du om fem år? - 21.5 år
2. Vem tillbringade du minst två timmar med i dag? - De i skolan och familjen.
3. Hur lång är du? - du menar hur kort jag är? Jag är endast 157 cm lång (kort).
4. Vilken är den senaste filmen du sett? - A walk to remember tror jag.
5. Vem ringde du senast? - Pernilla.
6. Vem ringde dig senast? - Maya.
7. Hur löd det senaste sms:et du fick? "Kom så drar vi nånstans." Typ.
8. Föredrar du att ringa eller skicka sms? - Det beror på vad det gäller.
9. Är dina föräldrar gifta eller skilda? - gifta.
10. När såg du senast din mamma? - länge sen. Cirka 1-1.5 år sedan.
11. Vilken ögonfärg har du? - bruna.
12. När vaknade du i dag? - Kvart i sex.
13. Vilken är din favoritjulsång? - finns massor ju. Men typ "julen är här" elr ngt!
14. Vilken är din favoritplats? - maskrosbarns lägergård i Hälsingland.
15. Vilken plats föredrar du minst? - Toaletten typ.
16. Var tror du att du befinner dig om tio år? - I ett hus i Umeå, förhoppningsvis med en man och kanske barn. Min önskan är ju att jobba som typ socionom så hoppas jag gör det också.
17. Vad skrämde dig om natten som barn? - mörkret, mardrömmar
18. Vad fick dig verkligen att skratta senast? - När Emilia och jag skämta om en miniräknare i fredags. Hahah!
19. Hur stor är din säng? - 90 cm bred
20. Har du stationär eller bärbar dator? - Bärbar
21. Sover du med eller utan kläder på dig? - Med!
22. Hur många kuddar har du i sängen? - två stycken för tillfället.
23. Hur många landskap har du bott i? - 1
24. Vilka städer har du bott i? - Inga städer bara byar. Pajala och Pello iaf!
25. Föredrar du skor, strumpor eller barfota? - alla beroende på situation. Skor ute, strumpor inne, barfota på sommaren.
26. Är du social? - Ja det tror jag väl.
27. Vilken är din favoritglass? - piggelin, twister.
28. Vilken är din favoritefterrätt? - Allt som innehåller choklad typ.
29. Tycker du om kinamat? - ja, det gör jag!
30. Tycker du om kaffe? - Ja helt klart.
31. Vad dricker du till frukost? - mjölk oftast, oboy ibland.
32. Sover du på någon särskild sida? - sover på mage.
33. Skostorlek? - 36 typ
34. Oskuld? - ingen fråga jag tänker besvara.
35. Är du en beroendemänniska? - Nja, inte direkt.
36. Känner du någon med samma födelsedag som din? - tror inte.
37. Vill du ha barn? - kanske, men inte än.
38. Kan du några andra språk än svenska? - Nja lite engelska, lite finska
39. Har du någonsin åkt ambulans? - Ja, när jag var liten.
40. Föredrar du havet eller en pool? - havet!
41. Vad spenderar du helst pengar på? - Kläder
42. Äger du dyrbara smycken? - nej.
43. Vilket är ditt favoritprogram på tv? - följer inget speciellt så har inget favoritprogram direkt.
44. Kan du rulla med tungan? - jaadu, inte testat så vet ej.
45. Vem är den roligaste människan du känner? - finns många.
46. Sover du med gosedjur? Nej
47. Vad har du för ringsignal? - Iphone signalen, men har typ aldrig ljud bara vibration.
48. Har du kvar klädesplagg från då du var liten? - Ja, hemma hos mina föräldrar.
49. Vad har du närmast dig just nu som är rött? - En kudde i soffan.
50. Flirtar du mycket? - Haha, nej.
51. Kan du byta olja på bilen? - Nej, aldrig gjort de iaf.
52. Har du fått fortkörningsböter någon gång? - Nej, har inte körkort än.
53. Vilken var den senaste boken du läste? - länge sen jag hade tid att läsa ngt, så kommer inte ihåg.
54. Läser du dagstidningen? - ibland
55. Prenumererar du på någon veckotidning? - Inte längre.
56. Dansar du i bilen? - Nej
57. Vilken radiostation lyssnade du till senast? - P4 typ
58. Vad var det senaste du skrev ner på ett papper? - dikt
59. När var du i kyrkan senast? - Påskhelgen.
60. Vem var din favoritlärare på högstadiet? - AC helt klart.
61. Hur länge har du campat som längst i ett tält? - Vet inte!
62. Vem var det som senast gjorde något extra speciellt för dig? - kommer inte ihåg.
63. Vad lyssnar du på just nu? - tvn
64. Har du varit med i tidningen? - Ja några gånger.
65. Vad är det konstigaste du ätit? - vet inte.
66. Vem såg dig naken senast? - ?!
67. Vad är det för färg på din tandborste? - Rosa
68. Hur imponerar man på dig? - Vet inte, kanske genom att vara snäll, omtänksam, rolig osv.
69. Vem ringer du när du är arg/ledsen? - Maya!
70. Har du någon piercing? Nej
71. Din största vinst? - Ingen aning. Livet typ?
72. Civilstånd? - singel och fri!
73. Vilka hemsidor besöker du dagligen? - Facebook, Instagram och några bloggar.
74. Är du glad nu? - nja, inte direkt.
75. Ångrar du någonting du gjort? - Ja, en hel del.. Men man måste göra misstag för att lära sig och bli stark i sig själv.
76. Hur gammal är din pappa? - han fyller 52 i sommar.
77. Vilket är ditt drömjobb? - vill jobba med barn och ungdomar så typ socionom elr ngt sånt.
78. Finns det något du verkligen skulle vilja göra men inte haft tillfälle, tid eller råd till? - Resa
79. Vad har du haft för husdjur? - Haft två kaniner och nu har vi två hundar å en katt.
80. Berätta tre saker som dina läsare antagligen inte vet om dig? - Har fobi för disktrasor, tycker inte om att äta men älskar mat, nördar böcker såfort jag har tid.
81. Svär du ofta? - Aldrig
82. Sverige när det är som bäst? - en varm sommardag
83. Kan du åka slalom? - Aah
84. Vad har du ätit i dag? - Frukost, lunch, middag
85. Vad har du för utbildning? - Bara grundskolan och går samhälls på gymnasiet nu.
86. Vilken kroppsdel är du mest nöjd med? - Vet faktiskt inte.
87. Vilken kroppsdel är du minst nöjd med? - det är många!
88. Vilken är din bästa egenskap? - Glad, förstående
89. Vilken är din sämsta egenskap? - Otålig
90. Nämn två historiska personer som intresserar dig? - Ingen aning
91. Saknar du något? - Om jag gör.
92. Är det viktigt att fira födelsedagar? - Naj, inte det viktigaste iaf, men är en kul grejj iaf!
93. Vad gör dig ledsen? - svek, gamla minnen
94. Vad gör dig glad? - Vännerna
95. Har du varit gift eller förlovad? - Nej
96. Vad ska du göra i helgen? - träffa min storasyster maybe!
97. Vad är det knasigaste du gjort? - haha jadu, finns ju en del.
98. Vad har du för mobil? - Iphone 4, Vit.
99. Vem är din förebild? - Sandra
100. Vad ska du göra när du svarat klart på alla frågor? - Slöa.

Av Ann-Sofie - 16 april 2013 17:54

Nu när det börjat bli hyfsat varmt i luften så har jag bestämt mig för att börja springa ute igen. Har lagt upp lite ungefär hur min träning kommer se ut.


Detta är mitt ''schema'' för denna vecka, som också blir min startvecka.


Måndag: Vila.

Tisdag: Jogging 3 min, gång 2 min. Håll på totalt 30 min.

Onsdag: Vila från löpning. (Ev. promenad.)

Torsdag: Jogging 3 min, gång 2 min. Håll på totalt 30 min.

Fredag: Vila från löpning. (Kör några styrkeövningar.)

Lördag: Vila.

Söndag: Rask promenad på minst en timme. Lägg in minst åtta korta joggingpass på 2 min fördelade under passet.


Jag har mina mål med träningen nerskrivna i en träningsdagbok. Tycker det ger motivation bara genom att veta vad man strävar efter. Nu kommer jag köra löpningsövningar i fem veckor. Jag personligen har inga bestämmelser med kost utan jag kommer äta som vanligt, enda skillnaden kommer bli mer grönsaker och mindre sötsaker.


För att minska på godis, snacks, läsk osv. ska jag tänka på tre saker.


1. Vänta! Titta på klockan och bestäm dig för att inte falla för frestelsen förrän om tio minuter.

2. Fråga dig själv om du egentligen är hungrig. Ät i så fall en måltid eller ett mellanmål direkt.

3. Om du absolut vill ha det du är sugen på, ta en mindre mängd, ät långsamt och njut!


Jag börjar såhär enkelt så att jag inte tar i för hårt och tappar motivationen. Det måste vara lagom svårt för att det ska vara roligt för tycker man inte det är kul så lär man ju skjuta upp träningen och komma med ursäkter till att slippa. Kommer allt eftersom att öka svårighetsgraden, bland annat genom att blanda in fler strykeövningar och gradvis öka på löparsträckorna. Mitt mål är att efter fem veckor kunna springa fem kilometer utan problem. Uppnår jag målet så kommer jag belöna mig själv. Varje vecka kommer jag även ha minst en ''ta-hand-om-mig-själv dag'' då jag lägger ansiktsmask, hårinpackning och badar bastu. Detta för att jag ibland måste få slappna av och njuta lite av vardagen, släppa på stressen lite.


       


.

Av Ann-Sofie - 15 april 2013 20:10

 


 


 


 


 


 


 


 

Av Ann-Sofie - 14 april 2013 14:39

Hallåj!


Vaknade typ vid halv elva och käkade frukost. Sen satte jag direkt igång med plugg. Nu har jag gjort klart och lämnat in en samhällsuppgift på 32 frågor och ett kompletterat hemprov i geografi. Nu efteråt känns alla pluggtimmar värda det för var så skönt att få stryka yttiligare två saker ur min ''skoluppgifter att göra''-lista. Underbart.


Ska snart bege mig mot Jgi för att käka middag och kolla hockey hos ''S'' föräldrar. Tar med mig matteboken också ifall att jag får tid till att räkna några tal. Har prov på fredag och en massa uppgifter kvar att göra så varje lite minut jag har över kommer gå åt till att räkna matte. Behöver minst ett E på provet, så är bara att kämpa på!


 

Av Ann-Sofie - 11 april 2013 16:09

Mitt liv just nu består av att läsa. Iallafall till största del. Dock är det lätt värt det, bara att kämpa stenhårt med allt några veckor till och sen får man sommarlov. Så underbart verkligen.


Förutom allt vanligt plugg som alltid pågår, har jag även börjar plugga körkortsteori lite smått. Ska ju som snart sätta mig i bilen och börja övningsköra och då är det ju bra att iallafall ha någorlunda koll på vad det är som gäller. Sen är det ju såklart bra att börja läsa redan nu så man lär sig det mesta innan man är arton, annars lär det ju bli och stressplugga en hel del för att få in allt. Jag personligen vill gärna göra både teoriprov och uppkörning så fort som möjligt efter min 18-års dag.


Jag har väldigt höga krav på mig själv, vill väldigt mycket och tror också på att jag kan klara saker om jag försöker fullt ut. Jag satsar väldigt högt på t.ex skolan just för att det känns viktigt. Vissa säger att jag inte borde ha så hög press på mig och jag kan hålla med om det till viss del. Jag kan inte pressa mig själv till mer än jag klarar av, men jag måste ändå ha krav för att kunna göra bra ifrån mig och för att komma dit jag vill i livet. Dock måste jag se till att mina krav ligger på en uppnåelig nivå så att jag inte behöver bli besviken på mig själv om jag inte får högsta betyg eller presterar bäst.


Inom de närmsta veckorna har vi nationella prov i svenska, matte och engelska. Svenska har jag inte större problem med, jag känner mig rätt lugn inför nationella proven i just det ämnet för jag har oftast gjort bra ifrån mig när det kommer till skrivuppgifter, läsförståelse eller svenskaprov. Matten och engelskan känns däremot mycket jobbigare. Jag har svårt att lära mig nya språk. Det blir som stopp i huvudet, får inte in grammatik, tusen nya ord eller viktiga fraser. Det går bara inte. Förutom att jag har svårt att lära mig nya språk så har jag även läst väldigt lite Engelska i jämförelse till andra klasskamrater. På högstadiet hade vi ca två engelska lektioner i veckan, jag var sällan med på någon av dem vilken ledde till att jag under vissa terminer på högstadiet hade nära 80% frånvaro i engelska. I nian läste jag lite extra för få betyg i ämnet, jag lyckades men efter tio veckors sommarlov blev det som att börja om på nytt. Visst, jag förstår väl det viktigaste när det kommer till engelska texter eller talat språk. Jag kan väl göra mig förstådd och så, men jag kan inte skriva rätt grammatiskt. Jag har väldigt svårt att höra talat språk om det är blandade dialekter eller talat i raskt tempo. Så engelskan kommer definitivt bli jobbigt för mig nu under nationella. Jag blir glad om jag lyckas bli godkänd. Sen är det matte. Ett ämne jag aldrig vart riktigt bra på. Jag har väl aldrig vart jättedålig heller men det är inte ämnet jag har högst betyg i om man säger så. Sen har vi två kapitel kvar i matteboken att göra och det är bara fem veckor kvar till nationella. Vi har hittills haft ca sex veckor per kapitel och nu helt plötsligt har vi knappt fyra veckor för två kapitel. Plus att vi ska hinna repetera alla kapitel också. Matte är ett sånt ämne som man lätt glömmer bort hur det var man gjorde. Man pluggar kanske inte in formler och uträkningar ordentligt så man måste repetera ganska länge för att få allt att sitta. Det är ju dessutom rätt mycket man ska kunna. Så ja, man är ju rätt så orolig för hur vi ska hinna klart med allt innan nationella och samtidigt hinna plugga in allt så att man blir godkänd. Men på något sätt borde det lösa sig. Kanske är det inte omöjligt även fast det känns så.


Nu ska jag ta och fixa lite saker, men vi hörs förmodligen snart igen!


 




Presentation

Hej!

Jag är en 18-åring tjej som går sista året på samhällsprogrammet i Övertorneå - en liten ort uppe bland de norrländska skogarna.

Jag skriver till mestadels om min vardag innehållande både svårigheter och glädjeämnen.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards