maskrosasse

Alla inlägg under augusti 2013

Av Ann-Sofie - 31 augusti 2013 14:56

Av Ann-Sofie - 30 augusti 2013 17:44

Halloj!

Vart en skön dag idag. Bara haft tre lektioner eftersom jag hade ett läkarbesök under Engelskan.

Har äntligen fått en diagnos gällande mina magproblem. Sån lättnad att äntligen veta vad besvären beror på. Dock finns ingen medicin som till fullo kan behandla sjukdomen men jag har fått en del mediciner som ska lindra besvären så hoppas det blir aningen bättre iallafall. (Diagnosen hänger ihop med min celiaki och är ytterligare en tarmsjukdom, men inget allvarligt.)

Ska dra och dricka lite kaffe men vi hörs!!

Fina men kalla morgnar nu på senaste.

Av Ann-Sofie - 29 augusti 2013 21:51

Dagen har spenderats i skolan som vanligt. Men var rätt okej ändå eftersom tiden gick ganska snabbt. När jag kom hem satte jag igång och städa. Behövdes då verkligen! Sen blev det matlagning innan jag satte mig och räknade matte. Även syrran kom hit och räkna tsm med mig, så blev lite "pluggmys". Nu på kvällen har jag bara tagit hand om mig själv med en lång dusch, hårinpackning, ansiktsmask, bodylotion osv. Hann även byta sängkläder så kommer bli skönt att krypa till kojs sen.

Lär ju inte höras mer idag så godnatt!

Av Ann-Sofie - 28 augusti 2013 20:21

Har insett att ''jag orkar inte'' bara är fullständigt tomma ord. För man har inget val. Antingen krigar man på eller så ger man upp. Det sistnämnda alternativet är inte ens ett alternativ, det finns inte på världskartan att jag skulle ge upp. Visst finns det stunder då allt känns otroligt hopplöst, då man för stunden bara vill komma bort från alla problem och slippa allt som trycker inom en. Man vill helt enkelt bara må bra. Men vad gör man då? Jo, man ser till att försöka göra det bästa av situationen. Det kan bli bättre, vad det än handlar om. Ingen är dömd till att misslyckas. Ingen förtjänar att må dåligt. Vi alla kan förändra våra liv, iallafall det i våra liv som handlar om oss själva. Det andra får man bara acceptera.


''Hur kan du vara så stark och positiv trots allt du varit med om?'' är en fråga som jag ofta får besvara. En fråga som är svår att ge svar på. Positiv kan jag välja att vara. Jag kan välja att se livet från den ljusa sidan, välja att göra saker som får mig att må bra, välja att försöka leva livet så gott det går. Men att vara stark är svårt att välja. Jag tror inte att stark är något man föds som, jag tror istället att styrkan byggs på när man möter olika svårigheter i livet som man sen lyckas ta sig igenom. Därför är vi alla olika starka också, klarar av olika mycket. Det är nästan jämförbart med den fysiska styrkan. De som tränar mycket orkar lyfta tyngre vikter eller springa längre än en som inte tränar lika hårt. Skillnaden är väl att du själv kan välja och träna dig till att bli stark fysiskt på ett annat sätt. Att bli psykiskt stark är nog svårare att välja att bli då man som sagt möter olika svårigheter i livet, svårigheter man inte väljer själv. Som jag har ju inte gjort något speciellt för att anses som stark, det enda jag gjort är att fortsätta kämpa, fortsätta kriga och vägrat att lägga mig ner. Det kommer man långt med!


''Du kan klättra så högt som du vill

det är ditt liv, ingen annan säger till.

Sikta mot toppen, dit du vill nå

fortsätt att kämpa du vet att det går.''

-Kitty (maskrosbarn)

 


...

Av Ann-Sofie - 28 augusti 2013 19:51

Här ska det stå något meingsfullt. Men ibland får man inte fram orden. Så får stå tomt tillsvidare. Hejdå!


Tillsvidare en bild ni kan skratta åt. Haha, jag för fyra/fem år sedan. Härlig stil! ;)

 


Av Ann-Sofie - 27 augusti 2013 19:03

Ibland drabbas man av otroligt sötsug, bara sådär. Idag var en sådan dag så jag googlade på nyttiga godsaker. Hittade ett enkelt, nyttigt och gott recept. Mugcake.

Såhär gör du:

Blanda 1 dl havregryn, en halv dl mjölk, ett ägg, en msk kakao och en msk honung eller socker i en värmetålig skål. Värm i micron på full effekt i 2-3 minuter. Servera med kesella och bär eller ät som den är!

Funkar både som mellanmål och mot sockersug!

Nu blir det matteplugg!

Av Ann-Sofie - 26 augusti 2013 14:58

Hej!

Idag blev det en kort skoldag för min del. Slutade redan vid tio eftersom jag skulle till Kalix på läkarbesök. Nu ska jag gå på medicinering i ett år (minst) och tänka lite extra på kosten. Vi får hoppas det hjälper, skulle vara skönt att slippa alla magproblemen som spökat fram och tillbaka under det senaste året.

Nu är jag iallafall påväg hem och resten av dagen/kvällen ska jag bara ta det lugnt. Det behöver jag!

Presentation

Hej!

Jag är en 18-åring tjej som går sista året på samhällsprogrammet i Övertorneå - en liten ort uppe bland de norrländska skogarna.

Jag skriver till mestadels om min vardag innehållande både svårigheter och glädjeämnen.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards