maskrosasse

Alla inlägg under oktober 2014

.

Av Ann-Sofie - 30 oktober 2014 17:50




Är så himla jobbigt just nu. Lust att hoppa av skolan och börja jobba på heltid istället. Helt ärligt har jag tänkt den tanken mer än en gång under den senaste tiden. Har vart så otroligt mycket som hänt nu så skolan har verkligen hamnat vid sidan om. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska hinna ta igen allt jag missat. Känns som om jag redan gett upp för orkar knappt försöka göra bort saker och högen bara växer. Är så sjukt. Jag har liksom alltid tagit skolan i första hand och lagt det privata åt sidan de stunder vi haft som mest att göra. Men känns annorlunda nu. Har inte kunnat lägga mina privata problem åt sidan och fokusera på skolan. Vart omöjligt. Måste dock försöka komma ur den här svackan och börja kämpa hårdare. För det fungerar inte som det är nu, Inte om jag ska ta studenten 2015. Och det hoppas jag att jag kommer göra.


     

Av Ann-Sofie - 28 oktober 2014 18:52

Hej!


Riktigt trött tjej som sitter bakom skärmen idag. Jobbat 8-14 idag och blir samma pass imorgon igen. Hann även vara en sväng till lillasyster efter jobbet. Köpte micromat, cola och 'ben and jerrys'. Så gott! Glömde ta med mat till jobbet så var helt sjukt hungrig, därav sötsakerna. Man ska inte handla utan mat i magen! 


När jag kom hem gick jag till C's föräldrar och åt lite mat. Stannade där en stund, drack kaffe och pratade. Fint! Väl hemma så har jag suttit och kollat på volotärresor. Åh vad jag vill åka! Har dock inte de pengarna just nu, men drömma kan man. Någon dag kan jag förhoppningsvis uppfylla drömmen och göra någon nytta för de som har det sämre ställt än jag. Hade vart fantastiskt!


Ska strax kolla portkod och sen försöka göra lite skolarbete. Dock känner jag mig helt slut så får se hur det blir med orken. Känner dock att jag måste försöka göra lite nu på lovet då jag missade hela förra veckans undervisning. Så himla ångestframkallande men inget att göra åt. Får försöka ta igen så gott det går!


Aja, vi hörs bättre senare i veckan!


 

Av Ann-Sofie - 26 oktober 2014 19:11

Hej!

Under lördagsmorgonen bar det av mot GK:s för att avverka ett arbetspass. Gick helt okej så kändes skönt! Hann även med en visit i Juoksengi innan jag åkte mot Ötå för tjejkväll.

Hade en fin kväll innehållande massvis med mat/fika/snacks. Så himla gott! Blev även en del prat som vanligt. Temat under kvällen var halloween så alla var lite smått tillfixade vilket var ett extra plus.

Åkte sedan mot Soukolojärvi där jag spenderade söndagen med Andreas. Vi har dock mest slappat hela dagen. Låg i soffan med "ben and jerrys" och hade ett litet filmmarathon. Har även hunnit vara i Övertorneå och Kuivakangas en sväng, så lite har man i alla fall gjort.

Kom hem ganska nyss från Soukolo så nu sitter jag hemma framför TV:n med familjen. Typisk söndag! :)

Nästa vecka har vi höstlov, så blir lite jobb redan imorgon igen. Ingen sovmorgon här inte, men skönt att ha något att göra så man inte bara ligger hemma och latar sig.


Av Ann-Sofie - 24 oktober 2014 15:05

Hej!


Haft en riktigt jobbig vecka. Fick under söndagen ett besked som gjorde att jag valde att stanna hemma från skolan under denna vecka. Ett bra beslut för hade verkligen inte orkat vara där och försöka fokusera. 


Har åtminstone försökt göra lite saker för att få annat att tänka på ett tag. I onsdags var jag i Pajala och umgicks med min fina storasyster. Vi var och tränade på morgonen när jag kom, sen blev det lunch på Tre Kronor. Blev även lite shopping och fika på Café Nova. Köpte en ny vinterjacka, behövdes! Efter en hel dag i Pajala åkte jag mot Övertorneå för att umgås med Andreas. Var nog otroligt bra att komma iväg en liten stund!


Igår var jag och hämtade ut mina glasögon. Nu blir det användning på heltid. Kommer nog ta ett tag och vänja sig, men ska nog gå bra! Var även och hälsade på lillasyster en sväng på kvällen. Blev fika och lite prat. Mysigt! 


Idag har jag bara varit hemma. Försökt göra lite skolarbete, men det är svårt. Får ta nya tag nästa vecka helt enkelt, då är et ju lov så kommer ha lite tid över förhoppningsvis! 


Har även börjat jobba lite smått utanför skolan. Känns faktisk helt okej, även om jag gärna hade lagt tiden på extra fritid så behöver jag pengarna så klagar inte. Ska väl vara tacksam för att man fått möjligheten!


Imorgon blir det Övertorneå igen. Åker dit på eftermiddagen för att umgås med tjejerna litegrann. Blir nog hur bra som helst!


Vi hörs bättre sen. Kram!


 

Av Ann-Sofie - 16 oktober 2014 12:08

Dagen har bestått av en lektion där vi gjorde prov. Filosofi nämligen. Varit så förvirrad och inte riktigt kunnat förstå vad som menas med allt vi skulle kunna, men igår kväll försökte jag göra mig förstådd och resultatet blev att provet kändes helt okej ändå.

Efter att provet var bortgjort blev det lite träning. Dock hade/har jag lite huvudvärk så kunde inte ta ut mig helt, men skönt att i alla fall ha försökt. Blev lite stressigt i slutet av passet eftersom jag ville hinna åka hem med 12-bussen. Men jag hann ändå så nu är jag påväg hem, så skönt!

Ikväll blir det endast att ta det lugnt, behövs verkligen! Kanske kolla nån film eller så bara slappa framför något program på Tv:n. Och dricka té. Himla fint!

Av Ann-Sofie - 15 oktober 2014 19:39

Alla krav jag ställt på mig själv under alla år börjar mer och mer försvinna. Kanske låter bra men i själva verket får det mig att känna mig vilsen. Vem är jag egentligen bakom ytan, bakom perfektionismens ramar? Vem är jag när jag inte presterar och finns där för alla andra hela tiden? Vad får mig att vara speciell? Och vad händer om jag släpper på ansvaret som jag känner inför vissa människor? Jag vet inte.


På senaste tiden har det hänt saker som fått mig att tänka. Tänka på mitt eget värde, på min egen person. I väldigt många år så har jag endast vart en person som vart till för att hjälpa och stötta andra, jag har liksom aldrig sett till mitt eget bästa först. Förutom mitt kontrollbehov gällande att alltid vara närvarande har mina krav i skolan legat på så höga krav att jag mått riktigt dåligt. Nu försöker jag släppa lite på allt för att  lära känna mig själv och mina gränser. Inte frivilligt egentligen, utan för att en händelse fick mig att tappa kontrollen över min situation. Jag insåg att jag inte alltid kan finnas där för de personer jag älskar, jag kan inte hindra människor från att göra dåliga saker om de vill göra det. Och jag kan inte förhindra saker jag inte vet kommer hända.


Detta har gett mig ångest. För jag är van att alltid ha kontroll, att kunna förhindra att människor jag bryr mig om tar skada. Denna gången fanns jag inte där. Först gjorde det ont, jag var besviken på mig själv som inte brydde mig mer, som inte såg till att vara tillgänglig. Nu i efterhand har jag insett att jag inte kunde förhindra något, jag hade ingen makt. I alla fall gick mycket ut över skolan. Jag kan inte satsa på A i allt längre, jag har inte förutsättningarna om jag samtidigt ska kunna må bra. Det går inte ihop. Så nu ska jag prioritera mig själv. Jag måste få andas och bara vara jag, utan massa krav. Jag måste leva för mig själv för att inte dras för långt ner pågrund av andra människors beslut. Det är svårt, men jag ska försöka. Jag ska göra allt för att gå stark ur även detta. Kommer krävas mycket men det är inte omöjligt!


 

Av Ann-Sofie - 10 oktober 2014 12:15

Så skönt med helg igen, speciellt efter denna dagen. Gjorde prov i religion på morgonen och det kändes bra ända tills läraren sa att vi har tio minuter kvar att skriva. Jag hade fortfarande ett antal frågor kvar att besvara, frågor som hade kunnat få bra svar men som jag fick stressa mig igenom för att det inte fanns tid. Så himla besviken på att inte få möjlighet att visa vad man kan när man för en gångs skull verkligen hade kunnat svara. Men inte så mycket att göra åt det nå mer, nu är det försent. Bara att hoppas på det bästa!


Nu är det i alla fall fredag! :D Ska hinna fara till banken en sväng och fixa lite papper och sen blir det träning. Imorgon väntas troligtvis Haparanda med Andreas, tänkte gå på Ikea en sväng då jag har presentkort där. Ska införskaffa lite ''flytta-hemifrån-prylar''. Känns lika att börja inhandla sådant redan nu, enda dilemmat är vars man ska få plats med allt innan man flyttar och så men det löser sig säkert.


Sen under söndagen blir det plugg. Ska ge allt för att bli klar med romananalysen och sedan skicka in den. Kommer vara otroligt skönt när den är borta då det är det som tynger ner mest bland alla skolarbeten just nu.


Hörs!


 

Av Ann-Sofie - 9 oktober 2014 18:05

Haft helt otroligt mycket denna vecka med skolan. På måndag hade vi ett seminarium angående vetenskapsteori. Gick ju verkligen inte särskilt bra, men nu är det bortgjort i alla fall. Sen har jag skrivit en del på romananalysen. Den skulle vara klar i måndags egentligen men har verkligen inte orkat prioritera den så får försöka bli klar till helgen istället. Sen har vi imorgon prov i religion, våra hinduism- och buddhismkunskaper ska testas. Lite nervöst då det är första provet med den läraren, man vet aldrig vad som krävs av en. Och idag är den första seriösa pluggdagen, så är verkligen ute i sista minuten.


Så nu sitter jag och pluggar, eller ja - har en liten paus för tillfället. Svårt att sitta flera timmar i sträck och bara läsa, går inte direkt bra då koncentrationen sviker. Men strax är rasten slut och då är det bara och sätta igång igen, hur surt det än känns. Vill trots allt inte misslyckas totalt imorgon!


Efter lite mer plugg blir det duschen och sen sängen. Så vi får höras mer någon dag när jag har mer tid och ork till att uppdatera.


 

Tur det finns té och kaffe under dessa pluggtider!

Presentation

Hej!

Jag är en 18-åring tjej som går sista året på samhällsprogrammet i Övertorneå - en liten ort uppe bland de norrländska skogarna.

Jag skriver till mestadels om min vardag innehållande både svårigheter och glädjeämnen.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards