maskrosasse

Alla inlägg under maj 2014

Av Ann-Sofie - 31 maj 2014 21:00

Jag har många gånger i mitt liv tänkt tanken: Är det värt det? Är det värt kampen? Många gånger har jag inte alls känt för att fortsätta kriga men trots det har jag inte gett mig. Livet har vart så mycket upp och ner för min del. Allt har i princip vart som en bergochdalbana och jag kan säga att jag faktiskt har erfarenhet av det mesta. Jag vet hur det är att vara besviken och sårad men jag vet även hur det är att vara sådär otroligt lycklig. Jag vet hur det är att skita fullständigt i skolan och aldrig gå dit men jag vet också hur det är när man satsar gärnet för att uppnå betyg man kan vara stolt över. Jag vet hur det är att ha dåliga vänner som endast drar ner en i en svart sörja och pratar skit men jag vet också hur otroligt fint det är att ha underbara vänner som man vet finns där i vått och torrt. Jag vet hur det är att ha föräldrar som mår så dåligt att de inte kan ta hand om en men jag vet också hur otroligt bra man kan ha det med sina föräldrar.


När jag var som längst ner i djupet så såg jag inte mycket till ljus. Då hade jag allt det där negativa. Jag kände mig ensam och besviken, struntade i skolan, hade vänner - men de fanns inte för mig i dessa sämre stunder och jag hade två föräldrar som inte kunde vara föräldrar. Jag har haft många svårigheter. Människor omkring mig har dött, jag har blivit utsatt för en rad olika brott, jag har haft närstående med psykiska sjukdomar. Allt detta resulterade till en enorm ångest hos mig. Jag skadade mig själv på många sätt, bland annat genom att svälta mig själv. Under den här tiden i livet stod jag i ett vägskäl. Antingen ger jag upp bokstavligen eller så ser jag till att göra något av mitt liv. Jag stod i vägskälet länge innan jag bestämde mig. Jag skulle fortsätta kämpa, jag ville inte ens ge upp utan det enda jag ville var att få må bra och det kunde jag kämpa för att uppnå genom att välja livet. Så jag valde och jag ångrar inte en sekund. Det har inte vart enkelt att ta sig upp efter att ha mått såpass dåligt som jag ändå gjort. Jag har många gånger under min resa haft stunder där jag mått så dåligt och haft extrem ångest men jag har aldrig fallit så långt ner som jag var då en gång och det är jag otroligt tacksam för.


Jag har idag allt det där jag inte ens kunde drömma om för några år sedan. Jag är mår hyfsat bra, jag har helt dunderfantastiska vänner, jag har betyg som jag kämpat för och jag har en hälsosam relation till min mamma. Jag och min pappa har dock ingen kontakt men jag har själv valt det och kan acceptera det valet även om det är tungt ibland. Jag har mina systrar som betyder allt för mig och jag har en fin fosterfamilj som jag vet står bakom mig i de val jag gör. Än idag har jag tunga dagar eftersom alla trauman jag haft i mitt liv försvinner inte bara för att saker blir bättre. Ärren finns alltid där och kommer troligtvis alltid ha en viss påverkan i mitt liv även om jag i framtiden hoppas kunna kontrollera det bättre. Iallafall så tar inte allt det där som gör så himla ont över mitt liv längre utan jag kan hantera det bättre än innan.


Det jag är mest lycklig över i dagslägen är min mamma. Vi har verkligen inte haft den relation tidigare som vi har idag. Jag är så himlahimla tacksam över att hon börjar bli friskare och må bättre. Det är få här i världen som är så starka som mamma är och jag är så otroligt stolt över henne. Även om vi inte har mycket kontakt så har vi aldrig i mitt snart artonåriga liv haft så bra relation som vi har idag. Jag älskar dig och är så glad att saker börjar lösa sig. Ännu bättre kommer det bli! <3


Jag känner att visst saker kan vara sjukt jobbiga, men det finns inget här i världen som säger att du inte kan ta dig igenom det. Det går om man vill - alltså på riktigt. Ingen ingen ingen kan säga att det inte går att ta sig ur ett dåligt mående för det är inte omöjligt. Det handlar om vilja. Självklart krävs styrka men har du viljan att förändra så har du kommit en bra bit redan. Så ge inte upp, se på mig - om jag klarade det så klarar du det också. Jag besitter inga superkrafter utan jag tog mig hit med min kämparglöd som jag hittade inuti mig, ta fram din så kommer även du att lyckas. Med handen på mitt hjärta kan jag säga - det är så värt det när man väl kommit ur det värsta mörkret. Livet blir bara bättre!


   

Av Ann-Sofie - 31 maj 2014 14:18

Var hos min storasyster i Areavaara för två veckor sedan. Vi tog en hel del bilder, så tänkte att jag kan dela med mig av dem här. Dessa bilder är tyvärr INTE seriösa, av anledningen att vi inte var på seriöst humör när de togs. Men iallafall så kommer dem här:


                                       

:)

Av Ann-Sofie - 31 maj 2014 09:59

Godmorgon!

Ska strax kliva upp ur sängen och möta en ny dag, men först blogga lite!

Igår var det inte så bra väder, dock så var det bra för min del. Jag kunde helt och hållet satsa på att bli färdig med instuderingsfrågorna i historia. Har prov på tisdag så nu är det bara att börja plugga in allt. Förutom plugg hann jag storstäda i rummet. Dammtorkning, dammsugning, vädring av rum och sängkläder samt renbäddning. Gissa om det var skönt att somna igår kväll?

Hann även ringa till finaste mamma igår och gratta henne. Hon fyllde nämligen år. Var jätteskönt att få prata en stund, var tyvärr allt för länge sen sist. Men vi ses snart iallafall så det känns bra! <3

I torsdags var det till skillnad från igår riktigt härligt väder. Så, vi var ute hela dagen. Blev även att måla lite väggar i utebastun, så nu är det vitt där inne. Blir nog fint!

Nu ska jag stiga upp och gå och få i mig lite frukost och sen blir det att bege mig mot Johanna. Får se vad vi hittar på! :)

!

Av Ann-Sofie - 30 maj 2014 15:51

Skrev ett långt inlägg här nyss men såklart så ska datorn stänga ner såfort man ska ladda upp allt. Skriver bättre imorgon, orkar inte börja göra om allt nu. Så kika in här i helg så finns det nåt inlägg iallafall!



Av Ann-Sofie - 28 maj 2014 11:00

Sitter på bussen påväg mot veckans sista skoldag. Har en lektion och tydligen skulle vi ha någon slags redovisning fick jag veta igår. Inte skrivit ihop något eller tränat utan kör på improvisation denna gång. Antingen funkar det eller så inte, återstå att se!

I helg blir det att vara hos lillasyster så hon inte behöver vara ensam. Hennes fostermamma skulle åka bort en sväng så jag hoppar in som "barnvakt". Nej, bara skoja men känns skönare att veta att J inte behöver vara ensam när hon har ont, så vi får ta en stora- och lillasyster helg. :)

Hörs!

Av Ann-Sofie - 26 maj 2014 14:10

Hade i princip ingen skola idag. Eller ja, en lektion som endast gick ut på att lyssna på folks redovisningar. Hur chill som helst. Innan jag började idag var jag till gymmet en sväng. Gick sjukt bra! Inte ofta man i slutet av ett träningspass känner för att fortsätta någon timme till, men idag kändes kroppen stark. Beror säkert på allt godis jag fick i mig på lördag, energi i mängder verkligen!


Nu ska jag fixa det sista på min rapport och sen skicka in den. Sen blir det att ta det lugnt resten av dagen. Imorgon är jag ledig (klar med de kurser vi skulle haft imorgon). Målet för imorgon är att fixa klart alla instuderingsfrågor i historia. Har prov nästa vecka och kan verkligen inte skjuta på det så bara att köra gärnet nu även om motivationen är i botten.


 

Av Ann-Sofie - 24 maj 2014 12:42

Hallåj!

Vaknade vid nio, käkade frukost och sen startades rapportskrivningen. Kom igång bra, otroligt skönt. Efter gjort bort lite blev det en snabb cyckeltur till affären för att köpa godis. Så gott! Har godis/fikalöfte så får endast äta ett fåtal gånger innan sommaren och idag var en sån dag! Ikväll blir det att dra till lillasyster och kränga chips med dipp, längtar!

Nu ska jag fortsätta skriva lite på rapporten så jag blir klar snart. Vi hörs, hejdå!

Av Ann-Sofie - 22 maj 2014 20:51

Idag gjorde jag bort nationella proven i matte. Var otroligt svårt, föreställde mig inte detta. Dock känner jag att jag ändå gjorde mitt bästa. Har försökt förbereda mig genom att repetera alla kapitel i boken samt kolla på gamla nationella prov. Är inte så lätt att veta vad man ska prioritera då man inte vet vad som kommer komma. Aja, nu är det iallafall bortgjort. Bara invänta resultat och hoppas på det bästa.

Annars har jag ikväll skrivit klart och skickat in entreprenörskapsanalysen. Ännu imorgon ska årsredovisningen in men sen är vi färdiga med kursen.

Imorgon har vi även svenskaredovisning. Försökt läsa lite smått inför det nu. Verkligen sista minuten, men känner att det får gå som det går. Orkar inte lägga ner destomer energi. Iallafall avslutas även svenskakursen efter att detta är bortgjort.

Även psykologin är avslutad och i rätt och samhäll har jag en rapport som ska in på måndag, sedan är även den kursen bortgjord. Dock lär det bli knepigt att bli färdig till måndag, har mycket kvar. Men har inget annat val, så bara att ge allt och skicka in den.

Som ni ser börjar det mesta vara slutfört i skolan för i år. Har dock lite saker kvar, alla kurser är inte avslutade, och tiden är knapp. Blir en del stress nu sista veckorna, men sen är det lov så bara att köra på hårt nu sista tiden. I sommar ska jag vila ut riktigt ordentligt, såååå välbehövligt efter det här sjuka läsåret. Aldrig vart så stressad över skolan tidigare. Tvåan har verkligen tagit hem priset!

Nu vill man spy på skolan....

...men första dagen i förskoleklassen hade man ett stort leende på läpparna. :)

Presentation

Hej!

Jag är en 18-åring tjej som går sista året på samhällsprogrammet i Övertorneå - en liten ort uppe bland de norrländska skogarna.

Jag skriver till mestadels om min vardag innehållande både svårigheter och glädjeämnen.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards