maskrosasse

Alla inlägg under oktober 2013

...

Av Ann-Sofie - 29 oktober 2013 09:31

Idag ska jag åka till min storasyster. Kommer sova där tills imorgon och sen senare under veckan händer lite andra roliga saker.

Vaknade iallafall vid sju idag och var döhungrig, så mixade ihop en fruksmoothie. Lyckades somna om en stund igen iallafall, riktigt skönt. Nu ska jag snöra på mig springskorna och ta en runda runt Pello.

Vi hörs!

Av Ann-Sofie - 25 oktober 2013 19:32

Fick hem mina nya skor idag. Är så otroligt kräsen när det gäller att köpa skor, så när man väl hittar något som känns bra så är det ren lättnad. Nu kan jag välkomna snön!

Av Ann-Sofie - 25 oktober 2013 18:47

Imorgon kommer jag och de andra som driver UF-företagen Courage to Change vara på folketshus i Övertorneå och försöka sälja våra smycken. Dessa finns i tio olika färger vars varje färg representerar en rättighet i barnkonventionen. Det är även en berlock på varje armband, belockerna hör även de på något sätt ihop med rättigheten. 25% av vinsten kommer gå till organisationen maskrosbarn, en organisation som jobbar för barns rättigheter i Sverige.

Kom gärna förbi imorgon, vi kommer vara på folketshus mellan 11-13.

Av Ann-Sofie - 23 oktober 2013 17:06

Imorse var jag och "övnings-gymmade" med Amanda och Julia. Var riktigt roligt. Ville testa på och se ifall det var något för mig och det var det så nu är det gymkort nästa. Så skönt att bara ta ut sig ordentligt, köra tills man inte kan göra en enda till övning för att musklerna är slut. Underbar känsla! Idag tränade vi iallafall armar och axlar, mina svagaste muskler. Måste verkligen börja fokusera på att träna upp de svagare kroppsdelarna och inte bara köra t.ex ben hela tiden bara för att jag tycker det är roligast. Så kortfattat kan man säga att jag är supertaggad inför det här med gymträning. Har ju bara kört hemmaträning nu med olika konditions- och styrkeövningar så ska bli kul med lite annat. Ääääntligen får jag börja komma igång!!

Av Ann-Sofie - 21 oktober 2013 20:43

Idag efter skolan tänkte jag plugga inför ett samhällsprov på onsdag. Fick mämligen ''bara'' ett C på provet förra veckan och vi fick möjlighet att skriva om för ett högre betyg om vi ville så har funderat på det. Dock så pluggade jag inget idag, orkade verkligen inte. Har istället tränat litegrann, skrivit, kolla serier på datan, umgåtts med familjen och bara tagit det lugnt. Helt sjukt så välbehövligt. Känner att jag är rätt utsliten så en vilodag var precis vad som behövdes. Det förtjänar man mitt i all stress. Annars blir det bara ännu jobbigare att orka med allt.


Nu ska jag lägga mig i sängen och läsa lite (inge skolböcker inte, utan bra läsa-vad-jag-vill läsning. Underbart!


Godnatt på er!


 

Orkar inte ta massa nya bilder så därför får ni se massa bilder om och om igen. Förlåt!

Av Ann-Sofie - 20 oktober 2013 22:51

Jag har alltid varit en såkallad läslus. Jag älskar böcker. Att läsa. Man hamnar som i en annan värld. Glömma bort sina egna problem och fokuserar bara på boken, på handlingen. Man sätter sig in i författarens ord, känner de känslor som författaren beskriver, blir glad eller ledsen. Allt blir så verkligt fast det bara är en historia. Kanske en historia som hade kunnat vara på riktigt. Vara sann. Det är stort. Stort att för en stund bli någon annan. Få vara någon annan än bara Ann-Sofie.


Eller kanske få känna känslor som inte är mina men som jag kanske ändå kan känna igen mig i. Få läsa ord som beskriver, som förklarar och sätter ord på sådant man själv vill kunna förklara med inte kan. Att läsa för att känna igen sig och inte känna sig så förbannat ensam.


Ja, böcker kan förändra människor. Få en att tänka om. Att förstå. Vare sig man läser för att få tänka på annat, försvinna in i en annan värld, eller om man läser för att få ord på sitt eget inre kaos, självbiografier som kanske delvis beskriver det egna livet. Böcker man kan känna igen sig i så man slipper känna att man är ensam. Kunna veta att någon annan känt samma känslor som en själv. Det är magiskt.


Ord är nog bland det finaste som finns. De beskriver så mycket. Inte allt men mycket. Och det är så fint.


 



Av Ann-Sofie - 20 oktober 2013 13:08

Vaknade upp till sol och nollgradigt. Hur härligt som helst! Dock blåser det rätt hårt men det spelar ingen större roll. Har idag hunnit städa lite plus att jag kört ett litet träningspass. Tränade ute, så skönt. Lär nog vara bland de sista gångerna vädret är tillräckligt milt för utomhusträning så man får passa på.

Annars har det inte hänt så mycket. Legat och läst en stund och ska möjligtvis kasta på en film lite senare. En mys-söndag helt enkelt.

Ny ska jag slänga i mig lite käk men vi hörs senare!

Av Ann-Sofie - 19 oktober 2013 20:19

Mycket har hänt på kort tid. Livet har varit lite jobbigare än vanligt. Hänt en del tråkigheter, saker som gjort det svårt att vara den glada och positiva person man i vanliga fall är. Dock börjar det bli bättre nu igen. Det klarnar upp mer och mer och jag försöker andas i takt med tiden. Förutom alla tråkigheter så har jag även fått lite roliga nyheter, saker att se fram emot. Dock inget jag kommer går ut med här, iallafall inte än.


Livet har sina upp- och nedgångar. Det måste vara så. Om allt alltid är som en dans på rosor så kommer man inte uppskatta det på samma sätt. Har det vart jobbigt ett tag så blir man oftast glad för det lilla i livet, man får energi av små saker, det behövs inte mycket. Under mina neråt perioder tänker jag väldigt mycket. På allt. Jag går tillbaka i det förflutna, tänker för mycket, känner för mycket och då blir allt bara kaos. Vardagen fungerar inte normalt. Dock är det inte ofta jag är nere utan oftast är jag den där glada och energiska tjejen. Oftast när jag mår dåligt är det saker som är utlösande, något som händer. Det behöver inte vara stora saker utan det kan vara något litet som påminner mig om något jobbigt. Livet rullar oftast bara på, man tänker inte så mycket utan man lever bara. Man glömmer lite bort allt runt omkring, men ibland blir man påmind om att livet inte alltid är så självklart som det verkar. Man måste ta till vara på livet bättre, ta till vara på de bra stunderna med personerna man älskar. Allt kan förändras så snabbt. Saker man inte förväntar sig kan plötsligt bli vardag och så är man där i en grå sörja och kämpar för att försöka acceptera.


Förhoppningsvis blir allt bättre snart så man får känna av lycka på riktigt. Jag vet inte hur mitt liv kommer se ut överhuvudtaget. Inte hur det är om ett år, tio år eller femtio år. Jag vet inte, men jag drömmer och hoppas. Ibland är det de enda man kan göra. Tro på att det ska bli bättre, tro på lyckan, tro på sina drömmar och följa sitt hjärta. En dag hoppas jag att jag kommer få leva det liv som jag själv valt att leva. Jobba med något jag brinner för och kanske få möjlighet att hjälpa andra med min historia. Ge världen lite hopp om något bättre. Om en förändring.


 



Presentation

Hej!

Jag är en 18-åring tjej som går sista året på samhällsprogrammet i Övertorneå - en liten ort uppe bland de norrländska skogarna.

Jag skriver till mestadels om min vardag innehållande både svårigheter och glädjeämnen.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards