maskrosasse

Alla inlägg den 25 december 2012

Av Ann-Sofie - 25 december 2012 16:49

På söndagen kom mina systrar hem till mig med deras familjer så vi firade  en ''mini jul'' tillsammans. Det var jättemysigt. Vi fikade och åt mängder av godis och sedan öppnade vi julklapparna vi köpt åt varandra. Fick bla. ljus, prydnader, en spegel och lite sådant. Öppnade även min mammas jullklapp. Hon hade gett ett jättefint kort, ett presentkort och en prydnadsängel. Efter julklappsöppnandet började alla åka hem. När mina systrar hade åkt drack vi här hemma glögg och hade uppesittarkväll. Jättemysigt!


På julaftonen vaknade jag halv nio och började morgonen med att öppna alla julklapparna. Vi köpte inte destomer i år eftersom vi ska till Thailand men fick en välbehövlig skoterutrustning (täckbyxor, jacka, hjälm osv.) Sen vid tio drog jag, ''C'' och hennes syster ut på promenad med hundarna. När vi kom hem igen fick jag ringa min mamma.


Att höra mammas röst igen efter mer än 10 månader var känslosamt. Vi båda grät. Har verkligen saknat henne. Vi hade ett långt och bra samtal. Jag fick berätta hur mycket jag älskar henne vilket jag verkligen behövde få sagt. När vi la på efter nästan en timmes långt samtal kände jag mig lugn och väldigt tacksam. Det var så underbart att få höra min mammas röst, höra henne prata och höra hur glad hon blev av att jag ringde. Jag var lycklig efter samtalet och jag kan lugnt säga att det var det allra bästa som hänt mig på många månader och är något jag kommer leva på mycket länge. Jag hoppas av hela mitt hjärta att jag och mamma kommer att ha en bättre relation inom de närmaste åren för utan henne i mitt liv så saknas något väldigt stort som inte kan ersättas av något annat. Mamma är mitt allt och jag är så oerhört ledsen att vi inte kan umgås som vanligt men de få bra stunder vi får tillsammans betyder verkligen världen för mig för jag älskar mamma något så otroligt mycket.


Efter mitt och mammas samtal blev det julgröt och utebastu. Efter det blev det på med finare kläder innan vi satte oss och kollade på kalle anka. Efter en del väntan blev det julbord och oj så gott det var. Blev en hel del mat att äta kan jag ju säga, men gott var det. Kvällen spenderades med familjen och deras släktingar. Vi fikade, pratade och hade det allmänt mys. Vi hann bli en aning trötta innan det bar av mot kyrkan vid elva.


Stämningen i krykan var jätte mysig. Julevanieliumet lästes och vi sjöng och lyssnade till julsånger. Kyrkan är nog det bästa med julafton, iallafall för mig som kristen. Det är underbart att få fira Jesu födelse på det sättet. Efter kyrkan kändes allt så fridfullt och man åkte hem med den där underbara känslan av kärleken till Gud. Väl hemma var det direkt i säng så trött som man var.


Denna jul är något jag verkligen kommer minnas. Jag har fått det allra finaste. Först och främst har jag fått fira Jesu födelse, vilket var det allra viktigaste. Sen har jag även fått prata med min älskade mamma, vilket betyder väldigt mycket för mig. Jag har även fått ha en otroligt mysig och fin dag med min familj och vänner. Är evigt tacksam!


Tog tyvärr inga bilder, men laddar upp några gamla.

       



Presentation

Hej!

Jag är en 18-åring tjej som går sista året på samhällsprogrammet i Övertorneå - en liten ort uppe bland de norrländska skogarna.

Jag skriver till mestadels om min vardag innehållande både svårigheter och glädjeämnen.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards