maskrosasse

Alla inlägg under maj 2013

Av Ann-Sofie - 19 maj 2013 19:39

Asså texten, hennes ord. Helt sjukt vad de beskriver ens egna känslor och liv. Känner igen mig i nästan alla av orden. Kitty är en helt otrolig rappare verkligen, så djupa och känslosamma texter. Värt att lyssna om ni hinner!



Av Ann-Sofie - 19 maj 2013 17:18

...är att man kan gå klädd såhär!

Av Ann-Sofie - 19 maj 2013 13:07

Blir så irriterad, så ledsen på att det viktigaste i samhället verkar vara hur man ser ut. Om man väger för lite eller för mycket. Spelar det någon roll att jag inte har den mest vältränade och smala kroppen? Att jag inte har de former som är ''inne'' att ha. Varför är det så viktigt att se ut på ett sätt? Är det inte personligheten som räknas egentligen. Nog är jag hellre med en kurvigare tjej som är snäll och omtänksam än med en smal tjej som är dryg och elak.


Jag hatar denna vikthets, hetsen om att det finns ett mått om hur man ska se ut för att duga. Det leder till så mycket dåligt, tar livet av så många unga. Ätstörningar är lika vanliga som förskylningar nu för tiden. Unga människor som redan är smala kämpar för att nå ner till samma viktklass som modellerna. Men är det verkligen det som anses snyggt, att vara så smal så man kanppt kan stå på sina ben?


I sjuan var jag extremt smal, jag såg inte det då för jag var då inställd på att jag var för tjock då det fanns de som var ännu smalare. Jag mådde extremt dåligt för jag strävade på ett BMI som var långt under normalvikt. Jag tyckte det var viktigt att vara underviktig, för då såg man iallafall okej ut och jag trodde jag skulle bli mer accepterad om jag var smalare. Men jag var ju inte ens tjock innan jag började banta ner mig, jag var normal. Jag åt ingenting i princip. Om jag åt bröd så var jag noga med att varken använda smör eller pålägg och det var viktigt att bara äta ett bröd, absolut inte överskrida ett X antal kalorier. Jag är absolut inte på den nivån längre. I sjuan och åttan åt jag ett mål mat om dagen och då var det målet inte ens mycket mat. Idag skäms jag över hur jag har betett mig och idag har jag en helt annan syn på vad som är hälsosamt. Jag äter idag normalt dvs, frukost, lunch, middag i normala potioner. Och jag har absolut inga problem med att unna mig godsaker då och då. Visst, jag är inte 100% nöjd med mitt utseende, men alla har vi våra komplex - något vi får lära oss leva med. Aldrig igen skulle jag pga komplexen låta det gå så långt som det en gång gick.


Jag pratar inte ofta om de viktproblem jag en gång hade, det känns så oviktigt att dra upp hur jag tänkte när jag var yngre, speciellt eftersom jag inte står där längre. Sen handlar det till viss del om skam också. Men varför tar jag upp det då? Jo, för det är så sjukt hur dagens ideal ser ut, modellerna är underviktiga, människor strävar att se ut som modeller, börjar banta, blir underviktiga, är fortfarande inte nöjda, går ner ännu mer, för ätstörningar och kanske dör. Det är fruktansvärt. Jag hann ta mig ur min ''ätstörning'' i tid, innan det hann gå så långt som till anorexi. När jag blev placerad i ett jourhem så dukades det upp mat åt mig. Frukost, lunch, middag. Man såg till att jag åt och jag började gå upp i vikt igen. Visst jag mådde dåligt när jag såg hur siffrorna på vågen ökade, men min kropp mådde bättre. Mitt immunförsvar blev bättre, mitt psyke starkare, jag orkade bättre med skolan och fick mer energi.


När jag ser tillbaka hur jag såg ut då, och hur jag ser ut idag så ser jag en enorm skillndad. Jag har gått upp mycket i vikt, till en hälsosam vikt. Jag orkar mycket bättre nu än förut. När jag ser tillbaka så blir jag besviken och arg på mig själv, för att jag lät det gå så långt. Men jag blir också stolt, för jag fastnade inte i skiten utan tog mig upp. Det finns många orsaker till varför jag behandlade mig själv så illa, jag mådde dåligt redan innan och hade ingen kontroll alls över min vardag. Att börja banta var ett sätt för mig att få känna att jag kunde ha kontroll över nånting, visa att jag dög. Sen handlade även till viss del om hur man skulle se ut.


Det är inte värt att följa idealet, för dagens ideal är faktiskt inte hälsosamt, inte nånstans. Visst är det inte bra att vara överviktig heller, men det är minst lika farligt att vara underviktig. Det bästa är att sträva efter att ha en vikt som du och din kropp mår bra av. En hälsosam vikt. Äta normalt, träna och ändå kunna unna sig något gott ibland är det som behövs för att må bra. Jag vet att man inte mår bättre av att uppnå sina viktmål, för du blir ändå aldrig nöjd. Går du ner tio kg så vill du gå ner ännu mer, tillslut fastnar man där. Sen säger jag inte att det alltid är dåligt att gå ner, vissa behöver ju det också, men det är dem som faktiskt är överviktiga på riktigt och blivit rekomenderade viktminskning av läkare osv. för att inte riskera sjukdomar. Men är du redan normalviktig, så skit i alla annonser om att gå ner tio kg till sommaren, eller all reklam om mirakelprodukter som gör dig smal. Det är inget för oss. Bra mat och träning löser de flesta problem och skapar inte nya. Du är fin, precis som du är!


       


Sjuan                                           Åttan                                                            Nu                                      
              


Min utveckling. Min längd har inte förändrats mer än ett par fjuttiga cm, men min vikt har ökat en del och det är jag stolt över!

Av Ann-Sofie - 18 maj 2013 16:44

Tio fakta:

 

1. Hemstad/ort: Pajala

2. Hårfärg: Brunt

3. Längd: 157 cm

4. Frisyr: Mellanlångt, uppklippt

5. Ögonfärg: Bruna

6. Skostorlek: 36

7. Humör: Vanligt

8. Vikt: Oviktigt.
9. Civilstatus: Singel

10. Vänster- eller högerhänt: Högerhänt



Tio saker om ditt liv:

 

1. Har du någonsin varit kär? Det tror jag väl.

2. Tror du på kärlek? Absolut.

3. Har du gjort något inom kärleken som du verkligen ångrar? Nej

4. Har du någonsin fått ditt hjärta krossat? Vet inte.

5. Har du någonsin krossat någon annans hjärta? Vet faktiskt inte.

6. Har du någonsin blivit kär i din bästa kompis? Nej

7. Har du någon gång älskat någon utan att tala om det för honom/henne? Nej

8. Är du rädd för att starta ett förhållande med något? Beror på.

9. Har du haft en hemlig beundrare? Om jag hade vetat så skulle han inte vart hemlig.

20. Tror du på kärlek vid första ögonkastet? Nja.



Antingen eller:


1. Kärlek eller pengar? Kärlek

2. Vin eller öl? Inget av dem.

3. Dag eller natt? Båda

4. One night stand eller förhållande? Förhållande

5. Tv eler internet? Internet

6. Pepsi eller cola? Cola, lätt.

7. Vild fest eller romantisk hemmakväll? Hemmakväll.

8. Färgfoto eller svartvita? Båda är fint, men färg kanske.

9. Telefonkontakt eller face to face? Face to face, helt klart.

10. Bilddagboken eller myspace? Bdb.



Tio ''har du någonsin'':


1. Har du någonsin blivit upptätckt när du smitit ut? Jo.

2. Har du någonsin velat ta ditt liv? Nej!

3. Har du någonsin gjort något du ångrar? Absolut.

4. Har du hoppat bungy jump? Nej, men hade velat prova.

5. Har du varit med om någon olycka? Ja

6. Har du någonsin ätit en hel tårta? Nej, inte själv!

7. Har du någonsin önskat att någon ska göra sig riktigt illa? Absolut inte!

8. Har du någonsin gått ensam på bio? Nepp.

9. Har du nånsin fått utegångsförbud? Tror inte det.

10. Har du nånsin rökt? Testat.



Tio känslor:


1. Saknar du någon just nu? Ja, många.

2. Är du glad? Nja, rätt så.

3. Är du fundersam? Inte just nu

4. Är du uttråkad? Ja, fast har egentligen saker jag borde göra så.

5. Är du tysk? Nej.

6. Är du italienare? Nepp

7. Är du svensk? Till hälften.

8. Är du fransk? Nej

9. Är dina föräldrar fortfarande gifta? Jo.

10. Gillar du någon just nu? Ja, många fina människor.



Om dig:


1. Hur mycket är klockan just nu? 17:03

2. Namn? Fanny Ann-Sofie 

3. Efternamn? Larsson

4. Vart bor du? Pello

5. Hur många barn vill du ha? Vill ha ungefär två egna och sen vill jag även bli familjehem och adoptera barn.

6. Vill du gifta dig? Ja, någon gång.

7. Rullar du spagettin eller skär du den? Ibland rullar jag, ibland skär jag.

8. har du ätit sushi? Nej.

9. Favoritglass? Twister och piggelin.

10. Humör? Trött men glad.



Fyra grejer:


1. Har du någonsin blivit jagad av polisen? nejdå, jag är en lugn flicka. ;)

2. Har du en hund? Vi har två stycken.

3. Sover du helst själv eller med någon? Beror på.

4. tror du på spöken? Nej, inte direkt.



Skulle du:


1. Skulle du vilja var längre? Helt klart!

2. Skulle du vilja ha sex nu? Nej.

3. Skulle du vilja dricka dig full nu? Absolut inte.

 

 

Kan du:


1. Kan du röra på öronen? Tror inte det.

2. Kan du slicka dig på näsan? haha, nee

3. Kan du kolla i kors med ögonen? Tror jag kan.

4. Kan dina föräldrar lita på dig? Ja.

5. Kan du låta bli att prata i fyra timmar? Om jag sover så ja.

6. kan du vara på fest utan att dricka? Helt klart.

7. Kan dina vänner lita på dig? Aboslut.

8. Kan du tänka dig att pierca dig i naveln? Nepp

9. Kan du suga? Haha

10. Kan du låta bli att spendera pengar i en affär om du har pengar? Ja.

 

 

Har du?


1. Har du någonsin ljugit för dina föräldrar? Ja.

2. Har dina föräldrar sagt att de älskar dig? Mamma, ja <3

3. Har du syskon? Ja, två systrar

4. Har du någonsin haft sex med någon? Privat.

5. Har dina föräldrar ljugit för dig? Ja.

6. Har du varit full denna månad? Nej.

7. Har du redan tröttnat på de här frågorna? Ja

8. Har du borstat tänderna den senaste timmen? Nej.

9. Har du pussat nån som är fyra år äldre? Ja.

10. Har du haft sex med någon som är tre år äldre? -

11. Har du haft ett förhållande med någon som är fyra år äldre? Nej.

12. Har du blivit påkommen när du haft sex? -

13. Har du ljugit på någon fråga än? Nej.

 

 

Vem:


1. Vem älskar du? Alla mina nära och kära.

2. Vem hade du sex med senast? -

3. Vem vill du bli full med? Ingen.

4. vem är det bästa artisten/gruppen? Vet ej. Finns många.

5. Vem pratade du med i telefon senast? Camilla

6. Vem är snällast i världen? Oj, svår fråga. Finns många.

7. Vem vill du prata med? Många

8. Vem sov du senast med? Hos Amanda.

9. Vem såg dig full senast? Aldrig vart full, så ingen.

10. Vem vet allt om dig? Ingen vet exakt allt. Men Maya är väl den som vet mest.

 

 

Av Ann-Sofie - 15 maj 2013 05:59

Vaknade halv fem i morse för att ta en springtur. Kan ju säga att jag var noll procent pepp när väckarklockan ringde, men måste seriöst hålla igång träningen nu och hinner inte på kvällarna för då pluggar jag. Morgonen är enda alternativet under vardagarna.

Iallafall så känns det väldigt skönt nu efteråt. Har stretchat, duschat och ätit frukost. Snart ska jag börja fixa i ordning mig för att åka mot skolan för att göra nationellaprov i engelska läs- och hör förståelse. Hoppas jag kan fokusera så jag klarar godkänt, helt sjukt vad besviken jag hade blivit annars. Aja, ska försöka tänka positivt så klarar jag nog det! :)

Nu ska jag börja fixa mig, hörs senare!

Av Ann-Sofie - 14 maj 2013 20:48

Ligger i sängen och lyssnar på The Script samtidigt som jag fixar med svenska-talet som ska hållas på torsdag. Är i princip klar men måste träna in det så allt sitter. Vill slippa stå med papper, ska försöka klara mig utan, blir bättre då. Borde gå bra, men är en aning nervös, ska nämligen prata om hur samhället agerar/bör agera när det framkommer att et barn far illa. Alltså mycket om unga som har det svårt i samhället, vad som görs och vad jag hoppas kommer ha förändrats längre fram i tiden. Blir lite personligt, eftersom mina egna erfarenheter är bakgrunden till varför jag tar upp ämnet. Förhoppningsvis blir det bra iallafall. Hoppas då det iallafall!


Nu ska jag läsa igenom det några gånger extra, innan jag hoppar i duschen. Blir tidig kväll för mig idag, eftersom vi har nationellaprov imorgon bitti i engelska. Får se hur det går, engelska är inte min starka sida så. Men blir nog godkänd iaf om jag har tur!


Godnatt på er!


 

Av Ann-Sofie - 10 maj 2013 10:18

Idag blir det att dra på en längre cykeltur med lillasyster. Sen ska jag även försöka göra lite plugg och så.

Imorgon blir det att spendera halva dagen i Svanstein och sen på kvällen far jag till Ötå för att fira två av tjejerna som fyllt år. I Svanstein lovade jag att ställa upp som ledare i kyrkan åt en grupp mindre barn som ska vara där för att höra berättelser ur Bibeln och leka lekar. Blir nog kul! :)

Vi hörs, hejsvejs!


Detta kom med posten här om dan. Synd att det skulle komma just när skotersäsongen tog slut. ;)

Presentation

Hej!

Jag är en 18-åring tjej som går sista året på samhällsprogrammet i Övertorneå - en liten ort uppe bland de norrländska skogarna.

Jag skriver till mestadels om min vardag innehållande både svårigheter och glädjeämnen.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards