maskrosasse

Alla inlägg den 28 november 2014

Av Ann-Sofie - 28 november 2014 09:34

Förlåtelse = Gå vidare? Ja. Förlåtelse = Glömma? Nej. 


Jag kan acceptera det som hänt, jag kan gå vidare från det som gjort så ont och försöka bygga upp något nytt ur det som var svårt. Men jag kan inte glömma det. Och jag kan inte acceptera vissa handlingar trots att de är förlåtna. Jag kan förstå att det har hänt, men eftersom det finns handlingar som inte är okej att utföra så går dem inte att se förbi och acceptera. Aldrig. Det skulle vara ett svek mot en själv och mot samhället. Vad skulle det lära andra barn om man visade dem att t.ex slag är acceptabelt? Det funkar inte så och man ska vara tydlig med att även om man kan gå vidare, försöka acceptera att vissa saker har hänt, så behöver man inte acceptera just utförandet av handlingarna.


Varför ska man acceptera övehuvudtagen då? Ja, för att kunna gå vidare och slippa leva i det förflutna. Det är inte hälsosamt att gräva ner sig i gamla händelser även om det kan vara nyttigt att ibland reflektera över dem för att se exempelvis varför man själv har vissa egenskaper och svårigheter som person. Gamla sår kan ge vissa insikter som är viktiga att ta vara på. Sedan kan du inte heller förändra det du vart med om, och det du inte kan göra något åt måste du försöka ''släppa'' för att inte tyngas ner helt och hållet. Men det är viktigt att komma ihåg att din acceptans inte betyder att något av det du vart med om är okej. För det är det inte.


Se till att istället försöka växa som person, försöka skapa dig en egen framtid formad som du vill ha den. Följ dina drömmar och sätt upp mål som du vill uppnå. För även om du inte kan förändra ditt förflutna så kan du se till att förändra din syn på det samt ta med det positiva du lärt dig och bygga något större och mycket vackrare. För du har makten över ditt liv.


 

Av Ann-Sofie - 28 november 2014 09:20

Igår var jag ledig från skolan. Åkte till Kalix och gjorde bort halkbanan. Gick bättre än förväntat, och kul var det dessutom! Nu är det bara att börja plugga och köra bil regelbundet så ska förhoppningsvis körkortet inte vara allt för långt bort i tiden.


Idag har jag en lektion. Inte sådär jättevärt känner jag, men samtidigt är det ju skönt. När jag slutar blir det att bege sig mot gymmet för ett pass. Så behövligt. Istället för att träna under onsdagen och torsdagen så har jag suttit hemma och ätit godis (!!!!). Inte okej. Men ibland är det skönt att bara lata sig!


Har inte så mycket mer att säga, så hörs mer sen!


 


Presentation

Hej!

Jag är en 18-åring tjej som går sista året på samhällsprogrammet i Övertorneå - en liten ort uppe bland de norrländska skogarna.

Jag skriver till mestadels om min vardag innehållande både svårigheter och glädjeämnen.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards